Alman Demiryollarında Makinistlerin Grevi Devam Ediyor
Alman Makinistler Sendikası (GDL), Alman Demiryolları (Deutsche Bahn) ile toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin başarısızlıkla sonuçlanmasının ardından ülke genelinde 3 ay içinde dördüncü kez greve gitti.
Alman Demiryolları’nın yük trenlerinde makinistlerin iş bırakması 23 Ocak’ta yerel saatle 18.00’de, yolcu trenlerinde ise bugün saat 02.00’de başladı.
Makinistlerin 6 gün süren en uzun iş bırakması, ülke genelinde demiryolu ulaşımında büyük aksamalara neden olurken, yüz binlerce kişi de tren iptalleriyle karşı karşıya kaldı.
Makinistlerin 3 aydan kısa bir süre içinde 4. grevinin 29 Ocak saat 18.00’de sona ermesi beklenirken, Alman Demiryolları şehir içi, şehirlerarası ve uzun mesafe yük ve yolcu treni seferlerini etkileyeceği için yolcuları sefer iptalleri ve gecikmelere karşı hazırlıklı olmaları konusunda uyardı.
Şirket, müşterilerinden zorunlu olmayan tüm seyahatleri iptal etmelerini veya ertelemelerini istedi.
Grev, Alman Demiryollarını yalnızca acil durum programlarını çalıştırmaya zorlarken, şirket hizmetlerinin büyük ölçüde azaldığını bildirdi.
Alman Demiryolları Sözcüsü Anja Broeker, makinistlerin 6 günlük iş bırakmasının Alman ekonomisine yönelik bir grev olduğunu ve yük trenlerinin enerji santralleri ve rafineriler için malzeme taşıdığını belirtti.
Broeker, “Deutsche Bahn Cargo, tedarik zincirini güvence altına almak için her şeyi yapacak, ancak bazı etkilerin olacağı açık” dedi. söz konusu.
Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing, grevi yıkıcı olarak nitelendirdi ve bu durum tedarik zincirleri üzerindeki baskıyı daha da artırdı ve GDL sendikasını grevden önce Alman Demiryolları’nın teklifini müzakere etmeyi reddetmekle eleştirdi.
Yeni grev, Alman Demiryolları ile GDL arasındaki fiyat anlaşmazlığına ilişkin son 3 aydaki dördüncü ve bugüne kadarki en uzun grev oldu.
Sendika, başta makinistler olmak üzere demiryolu şirketlerinde çalışanların maaşlarına aylık ortalama 550 avro artış ve enflasyonla mücadele için 3 bin avroya kadar tek seferlik ödeme talep ediyor.
GDL ayrıca vardiyalı çalışanların çalışma saatlerinin fiyatlarda herhangi bir kesinti olmaksızın haftada 38 saatten 35 saate düşürülmesini de istiyor.
Alman Demiryolları ise makinistlerin maaşlarına 2025 yılı Ağustos ayı itibarıyla ortalama yüzde 4,8, Nisan ayı itibarıyla ise yüzde 5 oranında zam yapılmasını önerdi. GDL bu teklifi kabul etmedi.
Aynı zamanda Alman Demiryolları, sendikanın çalışma sorunları nedeniyle çalışma saatlerinin azaltılması talebini reddederek çalışma saatleri konusunda esneklik sunuyor.
Üstelik Alman Demiryolları şimdiye kadar vardiyalı çalışanlara, çalışma saatlerinde bir saat azalma öngören isteğe bağlı bir model sundu.
Geçtiğimiz yıl Alman Demiryolları, sürücüler hariç yaklaşık 180 bin demiryolu işçisini temsil eden Demiryolu Çalışanları Sendikası (EVG) ile fiyat konusunda devam eden anlaşmazlık nedeniyle sıkıntı yaşamış ve Ağustos 2023’te anlaşmaya varmıştı.
Grevin ekonomiye etkisi
Almanya, sanayi üretimindeki düşüş, alışılmadık derecede yüksek enflasyon, artan faiz oranları, koalisyon hükümetine yönelik eleştiriler ve aşırı sağcı, popülist Almanya İçin Alternatif (AfD) partisinin yükselişi gibi zayıf makroekonomik verilerle karşı karşıya kalırken, ülke çapında uzun bir sürecin sinyalini veriyor. Demiryolu grevi ekonomik sıkıntıları daha da artıracak şekilde yapılıyor.
Alman Ekonomi Enstitüsü (IWKöln), demiryolu grevinin ekonomik üretimde günde yaklaşık 100 milyon euroluk kayba yol açacağını duyurdu.
IWKöln uzmanı Michael Groemling, Kızıldeniz’deki durum nedeniyle diğer ulaşım yollarının da kesintiye uğradığını dikkate alarak, son grevin kısa sürede 1 milyar avroluk kayba neden olabileceği uyarısında bulundu.
Groemling, Alman ekonomisinin aslında sakin olduğunu belirterek, “Bir şeyler oluyor. Bu durum (ekonomideki durgunluk) artık daha da kötüleşme tehlikesi taşıyor.” İfadesini kullandı.
Ülkede bazı siyasiler gelecekte uzun vadeli grevlerin önlenmesi için yasaların değiştirilmesi çağrısında bulunuyor.